Klachtenreglement: De Inzichten Academie B.V.
1. Algemeen
De Inzichten Academie B.V. verzorgt trainingen en cursussen voor hbo-professionals met een SKJ-registratie, in het bijzonder professionals binnen het sociaal domein. Met dit klachtenreglement geeft De Inzichten Academie B.V. invulling aan een zorgvuldige, transparante en toegankelijke afhandeling van klachten met betrekking tot de inhoud, organisatie of uitvoering van haar scholingsactiviteiten. Deze regeling is opgesteld met het oog op kwaliteitsborging en het bieden van een professioneel en veilig leerklimaat.
2. Inwerkingtreding
Dit klachtenreglement treedt in werking vanaf het moment waarop De Inzichten Academie B.V. haar eerste trainingen en cursussen aanbiedt. De Inzichten Academie B.V. behoudt zich het recht voor dit reglement te herzien indien omstandigheden daartoe aanleiding geven.
3. Begrippen
- Training/cursus: Iedere door De Inzichten Academie B.V. georganiseerde leeractiviteit, fysiek of digitaal, gericht op de professionele ontwikkeling van professionals binnen het sociaal domein.
- Deelnemer(s): Iedere persoon die zich heeft aangemeld voor een training of cursus, de betaling heeft voldaan en feitelijk deelneemt.
- Trainer: Een zelfstandig professional die in opdracht van De Inzichten Academie B.V. scholing verzorgt.
- Klacht: Een schriftelijke uiting van ontevredenheid over de inhoud, organisatie, uitvoering of afhandeling van een training of cursus.
- Klager: De deelnemer die een klacht indient.
- Externe klachtenfunctionaris: Renske Dragt is als onafhankelijke klachtenfunctionaris door De Inzichten Academie B.V. aangewezen en verantwoordelijk voor de beoordeling en behandeling van ingediende klachten.
- Toezichthouder: De toezichthouder is betrokken bij de beoordeling van complexe of niet-opgeloste klachten.
4. Indiening van een klacht
Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend, per post of per e-mail, uiterlijk binnen drie maanden na afloop van de betreffende training of cursus. In uitzonderlijke gevallen kan van deze termijn worden afgeweken, ter beoordeling van de externe klachtenfunctionaris.
Een klacht kan worden gericht aan:
De Inzichten Academie B.V.
T.a.v. de klachtencommissie
Nieuwendammerdijk 530 E
1023 BX Amsterdam
Of per e-mail verzonden naar: administratie@deinzichtenacademie.nl
De administratie van De Inzichten Academie B.V. draagt zorg voor de directe doorgeleiding van de klacht aan de externe klachtenfunctionaris.
Ten behoeve van een zorgvuldige en volledige behandeling is de klager verplicht gebruik te maken van het daarvoor bestemde klachtenformulier. Dit formulier dient volledig ingevuld en ondertekend te worden meegestuurd bij het indienen van de klacht. Het klachtenformulier is te downloaden via de website van De Inzichten Academie B.V., onder het kopje klachtenreglement.
De klacht bevat ten minste:
- De datum van indiening
- De naam en contactgegevens van de klager (inclusief adres, telefoonnummer en e-mailadres)
- De organisatie (indien van toepassing)
- De titel en datum van de betreffende training of cursus
- Een duidelijke omschrijving van de klacht
- Eventuele bijlagen of bewijsstukken ter onderbouwing
- Een voorstel of wens ten aanzien van de afhandeling
5. Behandeling van de klacht
- De externe klachtenfunctionaris ontvangt en registreert de klacht. Binnen vijf werkdagen ontvangt de klager een schriftelijke bevestiging van ontvangst.
- De klachtenfunctionaris beoordeelt de ontvankelijkheid van de klacht en voert een inhoudelijk onderzoek uit. Binnen vier weken wordt een gemotiveerde, schriftelijke reactie verstrekt. Deze termijn kan, indien nodig, maximaal tweemaal met vier weken worden verlengd. De klager wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
- Indien de klager zich niet kan vinden in de uitkomst, wordt de klacht door de klachtenfunctionaris voorgelegd aan de toezichthouder ter beoordeling.
- Indien nodig kan, in overleg, een onafhankelijke derde worden ingeschakeld. Deze wordt gezamenlijk aangewezen door de klager en De Inzichten Academie B.V. Het oordeel van deze onafhankelijke derde is adviserend, tenzij beide partijen schriftelijk overeenkomen dit als bindend te beschouwen.
6. Beroepsmogelijkheid
Indien de klager zich niet kan vinden in de afhandeling van de klacht of in het oordeel van de klachtenfunctionaris en/of de toezichthouder, heeft de klager de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan De Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen. Meer informatie over deze procedure is beschikbaar via: www.degeschillencommissie.nl.
7. Vertrouwelijkheid en bewaartermijn
- Alle klachten worden strikt vertrouwelijk behandeld.
- Klachten en bijbehorende correspondentie worden gedurende ten minste drie jaar bewaard, conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
8. Reactietermijn van de klager
De klager heeft vier weken de tijd om schriftelijk te reageren op het oordeel van de klachtenfunctionaris. Deze termijn kan maximaal tweemaal met vier weken worden verlengd, mits dit tijdig en schriftelijk wordt gemeld aan de klachtenfunctionaris.
9. Slotbepalingen
- In gevallen waarin dit klachtenreglement niet voorziet, beslist De Inzichten Academie B.V. in overleg met de externe klachtenfunctionaris en de toezichthouder over een passende aanpak.
- Dit klachtenreglement wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig herzien, als onderdeel van het kwaliteitsborgingsbeleid en ten behoeve van accreditatieaanvragen.
10. Voetnoot
Dit document is eigendom van De Inzichten Academie B.V. en mag uitsluitend met voorafgaande schriftelijke toestemming worden verspreid.